#PředstavujemeŘečníky – LUKÁŠ HAVLÁSEK: Nikdy nedělej polovičatou práci a k výzvám se stav zodpovědně

  1. Jméno a věk? Lukáš Havlásek, 29 let.

  2. Čím jsi chtěl být, když ještě nefungovaly e-shopy? Jako malý jsem chtěl být popelářem, to bylo pro mě tehdy asi nejvíc. 🙂 Později ve škole mě lákala novinařina a chtěl jsem být válečným zpravodajem na blízkém východě. No nevyšlo to. 🙂

  3. Co nebo kdo Tě v životě nejvíce ovlivnil? Určitě rodina.

  1. Čím sis vydělal své první peníze? Brigádami, na střední škole jsem po vyučování chodil pomáhat do video půjčovny a pak také do internetové kavárny. To byly asi mé začátky výdělku díky internetu. 🙂

  2. Máš nějakou superschopnost, která Tě odlišuje od ostatních? O superschopnostech nevím, ale doufám, že se časem naučím teleportovat. Rád cestuji a tohle by mi hodně pomohlo.

  3. Čím se živíš a jak dlouho se tomu věnuješ? Živím se prací v ShopSys a občas lidem mluvím do projektového a procesního řízení. Letos je to 10 let.

  4. Co považuješ za svůj největší úspěch? Asi to, kam se naše firma z klasické studentské firmy, která byla dlouho one-man show, dostala. Přispěli jsme tomu všichni a vnímám to spíše jako kolektivní úspěch.

  1. Kam směřuješ osobnostně i profesionálně? Baví mě dávat věcem systém, hledat souvislosti a také mám rád práci s lidmi. A na tom osobnostně i profesionálně stále pracuji. 🙂

  1. Jak trávíš volný čas nebo jak dobíjíš baterky? Rád cestuji a poznávání nových míst mě naplňuje. Po práci si rád zahraju badminton nebo si jdu zaběhat. Občas také thajský box. Ten někdy pomůže. 🙂

  1. Co bys poradil každému mladému člověku, který právě začíná? Osobně bych mu poradil, aby nikdy nedělal polovičatou práci, měl výdrž a stavěl se k problémům a výzvám zodpovědně a hledal řešení „outside the box“.

    Lukáši v poměrně mladém věku máš za sebou úctyhodnou kariéru. Považuješ se za kariéristu? Za kariéristu se nepovažuji, když děláte práci zodpovědně a s rozumem, výsledky se dostaví. I když prací trávím hodně času, stále potřebuji prostor sám pro sebe a pro své blízké, takže to nepřeháním. 🙂

    Třeba pro mně je nepředstavitelné, že v jedné práci vydržím několik měsíců, natož tolik let jako Ty. Seš dříč nebo jsi měl i do jisté míry čich na rozvíjející se obor? Určitě se sešlo více okolností, pro mne nejzásadnější je ta, že ShopSys je má srdeční záležitost a už od počátku jsem se k němu choval jako k vlastnímu. V tu chvíli člověk pracuje tak, aby firma rostla a rozvíjela se. Samozřejmě, že rozvíjející se obor může pomoci, na druhou stranu při nízkých bariérách vstupu do odvětví to znamená také vysoce konkurenční prostředí. A řekl bych, že deviza má, ale i ta firemní je to, že se dokážeme odlišit od konkurence.

    Co přesně je pro Tebe to zásadní a zajímavé, proč v oboru stále podnikáš? A je něco, co bys rád změnil nebo dělal jinak? E-commerce je vysoce rostoucí a dynamický obor, který mě skoro každý den něčím překvapí. Co se týká změn, pak mohu mluvit za sebe a za ShopSys, kde je můj seznam toho, co chci změnit velmi dlouhý. Vlastně celá naše činnosti je jedna kontinuální změna. Snažíme se být stále lepší a neustrnout na místě.

    Samotná tvorba e-shopů se může zdát laikovi jako jednoduchá záležitost, je tomu tak? Může a nemusí. Vzhledem k tomu, že děláme vysoce individualizované řešení na míru, tak se dá říct, že co projekt, to originál. Míra nejistoty a rizika je mnohem vyšší, než kdybychom dělali například standardizovanější nebo krabicové systémy.

    V současné době sleduji, že s malými e-shopy, které nabízejí převážně ruční výrobky, se doslova roztrhl pytel. Poznáš na první pohled, když si stránky majitel obstarává sám a když se mu o ně stará odborník? Obvykle to poznat jde. Na druhou stranu dnes není problém se naučit, jak odbourat základní začátečnické chyby, čeho se vyvarovat a jak naopak menší web nebo e-shop dokázat spravovat i sám. Jsou samozřejmě oblasti, do kterých menší e-shopaři nemohou vidět a odborník by jim pomohl. Myslím však, že největší devizou malých obchodů s ručními výrobky, které zmiňuješ a jim podobných, je právě lidský přístup a „srdce“, které do toho jeho provozovatel dá.

    Jaké nejčastější chyby dělají začínají podnikatelé při tvorbě e-shopů? Co bys jim poradil, na co by si měli dát pozor a jaké detaily by neměli zanedbat? To je velmi široká otázka. Začal bych analýzou trhu, konkurence a stanovením výhody, kterou můj e-shop bude mít. Pokud nedokážu zákazníkům nabídnout nic navíc nebo jinak než jiné zaběhnuté e-shopy, vážně bych zvážil, zda vůbec začínat. Dále bych věnoval čas sestavení business plánu s realistickými odhady kompletních nákladů a také příjmů a od toho bych odvíjel další strategii. Začínající e-shopaři často podceňují marketing a náklady s ním spojené. Pak bych řešil otázky, zda zvolit e-shop krabicový nebo na míru, pokud na míru, tak jakého si vybrat dodavatele. Dále kolik investovat do důležitých oborů jako je UX, mailing, cenotvorba a podobně. Otázek s tím spojených je celá řada. A to se nebavíme o provozních věcech jako sklady, personál, interní systémy apod.

    Pokud chce někdo podnikat na profesionální úrovni, myslíš si, že by si měl na vytvoření e-shop najmout experta jako je Vaše firma? Jaké to má pro klienta výhody? Pro malé e-shopy stačí do začátku krabicový systém, který vyřeší většinu starostí a dnes jsou na trhu i velmi kvalitní a moderní systémy za pár korun. Rostoucí e-shopy, nebo ty, které potřebuji individuální funkce, obvykle s krabicí nevystačí. Pro ně se nabízí varianta vývoje e-shopu outsourcingem – třeba pomocí naší firmy, nebo si najdou své vlastní vývojáře a vývoj řeší inhouse. Oba přístupy mají své klady i zápory, na druhou stranu si myslím, že v tomto případě je výhodnější specialiace. My víme, jak pracovat s developery a jak jim vytvořit vhodné prostředí k práci. Prodejci ví, jak prodávat. Nemusí pak řešit zadávání práce programátorům, zastupitelnost, testování, servery, technologické problémy apod. A to nemluvím o situacích, které nastávají, když z e-shopu odchází vývojář s jedinečným know-how, kterého není schopen nikdo zastoupit. Pár našich zákazníků se do této situace dostalo a proto si nechalo e-shop postavit od nás.

    Na jakých nejzajímavějších nebo nejúspěšnějších e-shopech ses za svou kariéru podílel? Byly jich stovky a těžko se vybírají ty „nej“. Před mnoha lety byl velkou zkušeností obchod s cyklistickými doplňky značky Rogelli, jehož projekt jsem řídil. Všechny milovníky zvířat v ShopSys baví práce na e-shopu Superzoo.cz. Zajímavé bylo také setkání s promyšleným mezinárodním přístupem a vysokými standardy společnosti OfficeDepot.

    Byla nějaká zakázka pro Tebe opravdovou výzvou? Našim největším e-shopem je obchod společnosti Okay Elektro (www.okay.cz), kde bylo mimo jiné největším oříškem vytvoření serverové infrastuktury, na které by e-shop o takovéto návštěvnosti a výkonu pohodově zvládl bez zpomalení i exponované dny v roce. Což se nám povedlo a byla to velká zkušenost. Pro mne bylo velkou výzvou například před pár lety vytvoření e-shopu pro časopis Elle, na který jsme měli rekordně krátký čas a sám jsem jej vedl jako projektový manažer. Chtě nechtě jsem se musel naučit spoustu nových pojmů z oblasti módy a pochopit úplně jiný obor. Při finálním testování jsem si omylem objednal „vysoce módní boty na platformě“ od Versaceho. Bohužel je poslali až z Itálie dříve než jsem stihl zakročit. 🙂

    Na summitu budeš určitě o předešlé otázce ještě mluvit, ale můžeš nám prozradit, co všechno se o Tebe na summitu dozvíme? Budu mluvit o procesech, o tom, jaký mohou mít pro firmu přínos, ale i kde se skrývají jejich úskalí. Byl bych rád, kdyby si posluchači odnesli praktickou představu a také přehled o prvních krocích, které mohou udělat, až se vrátí do svých firem.

    Pokud chcete Lukáše slyšet naživo, tak neváhejte. V prodeji je poslední vlna vstupenek a jsou k dispozici pouze do vyprodání: https://www.eshopsummit.cz/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *