#PředstavujemeŘečníky – JAKUB ČIŽMAŘ: Nikdy se nevzdávat a přestat se vymlouvat.

1. Jméno a věk. Jmenuji se Jakub Čižmař a je mi 31 let.

2. Čím jsi chtěl být, když ještě nefungovaly e-shopy? Jejda, když ještě vůbec nefungovaly e-shopy, tak jsem asi ještě ani pořádně nepřemýšlel nad tím, čím bych chtěl být :). Ale vždy jsem chtěl být podnikatelem, mít něco, co budu dlouhodobě vytvářet podle svého. Nevěděl jsem, v jaké oblasti konkrétně, ale bavily mě počítače. Mé první výtvory byly v oblasti grafiky, designu a tvorby webových stránek.

3. Čím sis vydělal své první peníze? Na/po škole jsem pracoval u svého otce, který provozoval (a stále provozuje) velký komplex bazarů (obchodů s použitým zbožím) a své první peníze jsem si vydělával stěhováním použitého nábytku za 30,- Kč na hodinu.

4. Čím se živíš a jak dlouho se tomu věnuješ? Věnuji se e-mail marketingu. Na 100 %. Vše začalo, když jsem se v roce 2009 začal zajímat o internetový marketing a podnikání na internetu. V tu dobu mě to natolik chytlo, že jsem non-stop jen studoval zahraniční webové stránky. Když jsem v roce 2011 spustil svůj první vlastní web/blog Propagace na internetu, měl jsem tam od prvního dne přihlášení k odběru e-mailů, nabízel jsem e-book, nad kterým jsem strávil měsíc práce, a měl připravených 22 automatických e-mailů, které odcházely po týdnech (rychlokurz optimalizace webových stránek). E-mail marketing mě vždy bavil a od roku 2013 se již věnuji jen této činnosti. Každý den, od rána do večera (někdy o po nocích :).

5. Co považuješ za svůj největší úspěch? Největší úspěchy vidím v automatických komunikacích, které s klienty zavádíme. Jen málo lidí, kteří se věnují e-mail marketingu, nad nimi opravdu přemýšlí a většinou si neuvědomují, jak lze tyto automatické e-maily ve spojení s vhodnou segmentací využít pro skvělý požitek samotného uživatele. Není to jednoduché, je to spousta práce, ale dokáže to opravdové divy.

6. Kam směřuješ osobnostně i profesionálně? Mým snem je být tím nejlepším specialistou na e-mail marketing v České republice a být znám i v zahraničí?

7. Co bys poradil každému mladému člověku, který právě začíná? Nikdy se nevzdávat a přestat se vymlouvat. Od začínajících freelancerů/podnikatelů slyším spousty důvodů, proč něco nejde, proč nemohou, proč nezačnou, proč se do toho nepustí… Mé začátky nebyly vůbec jednoduché (těhotná partnerka, žádné úspory a výplata, kdy jsem měl každý měsíc o 5 tisíc Kč méně, než jsem potřeboval zaplatit). Ale pořádně jsem makal, méně spal a 100% se soustředil na svůj cíl, dokud jsem se z toho nedostal.

Jakube, řada lidí včetně mě si může takový e-mailing snadno splést se spamem. Jaká je strategie pro rozesílání emailů, aby neskočily okamžitě v koši a zákazník je nejen otevřel, ale i přečetl? Ano, je to přesně tak, spousta lidí dodnes považuje e-mail marketing a spam za synonyma, zejména “nezasvěcení”, tedy běžní uživatelé. Setkávám se s tím zejména v okamžicích, pokud se mě někdo zeptá, co dělám. Tak to ty seš ten parchant, co mě furt otravuje…” ? Jenže ono to tak samozřejmě není. Vždy reagují, že to je právě ten špatný e-mail marketing, ten který otravuje a hlavně již zdaleka nefunguje tak, jak tomu bývalo před 10 nebo 15 lety. Já pomáhám e-shopům, ale i dalším projektům, dělat e-mail marketing úplně jinak. Tak, aby si uživatele nepřipadali obtěžováni, aby je e-maily bavily. Aby, když si jej všimnou, jej rádi otevřeli, protože ví, že se tam vždy něco zajímavého dozví a jednoduše – že tento e-mail stojí za pozornost.

Čeho všeho se dá díky kvalitnímu mailingu při podnikání dosáhnout? Proč by podnikatelé neměli podceňovat e-mail marketing? Pokud se k e-mailové komunikaci postavíme tak, jak jsem zmínil výše, dosáhneme toho, že si nás budou lidé pamatovat, protože se jim neustále připomínáme. Kromě toho, budeme-li posílat zajímavé e-maily, budeme v nich posílat informace, o které uživatelé opravdu stojí a které jim pomáhají v jejich každodenním životě, pak nás budou mít rádi, budou nám více důvěřovat a budou od nás nakupovat raději, než od konkurence, která jim nikdy nic navíc nedala, ale má o 20,- Kč levnější produkt. No a kromě toho samozřejmě dokážeme díky šikovné e-mailové komunikaci doručit tu správnou nabídku těm správným lidem, což se pozitivně projeví na samotné tržbě.

Co by tedy mohlo nebo spíše mělo být v takovém hromadném emailu, aby byl efektivní? Přece jenom v databázi můžeš mít desítky lidí různého věku s různými zájmy a potřebami… V každém odeslaném e-mailu by mělo být něco, o co budou odběratelé stát. A nemluvím jen o slevách, superakčních nabídkách a neodolatelných cenách. Jedním z mých klientů je již několik let Mário Roženský (kterého na konferenci potkáte také 😉 a spolupráce s ním je jedna z nejlepších věcí, která mě na volné noze potkala. Mário se u každého odesílaného e-mailu ptal, co z toho budou odběratelé mít, když jej otevřou. Pokud v e-mailu nic užitečného pro lidi nebylo, nikdy jsme ten e-mail neodeslali. Ano – v databázi jsou spousty lidí, každý má jiné priority, jiné zájmy, stojí o něco jiného. Je velmi obtížné postavit e-mailing kompletně na principu komunikace jeden na jednoho, ale můžeme se tomu velmi přiblížit vhodnou segmentací. Jak jsem o tom povídal již na ESS 2016, nejvhodnější je zaměřit se na problémy, zájmy a preference. To je to, co jinak naprosto individuální uživatele spojuje a co vám dává možnosti s nimi relevantně komunikovat, tedy nabídnout jim vhodné informace a později produkty.

Co by tam naopak být nemělo? Jaké dělají e-shopy nejčastější chyby při mailingu se svými zákazníky? Jednoduše největší chybou, se kterou se setkávám, je, že lidé nevnímají e-mail marketing jako komunikaci, ale jako reklamu. Proto potom odesílají špatně zacílené e-maily s nabídkami nesmyslných produktů, okořeněné spoustou slev, bez zajímavých informací a prostě – na první pohled otravný spam. V drtivé většině případů využíváme e-mail ke komunikaci s ostatními lidmi (přátelé, kolegové, obchodní partneři…). Nechodíme do e-mailu proto, abychom se dívali na digitální alternativu billboardů. A pokud toto majitelé businessů nepochopí, nikdy nedokážou využít ten správný potenciál e-mail marketingu.

Na Eshop summitu budeš na svém workshopu určitě o předešlé otázce ještě mluvit, ale můžeš nám prozradit, co všechno se od Tebe dozvíme? Celý workshop bude právě o tom, aby celý e-mail marketing dával smysl. Vždy, když začínám spolupracovat s novým klientem, řešíme nejdříve strategii. Co, komu a kdy budeme posílat, co budeme posílat ručně, co automaticky, jaká témata budeme řešit, jak databázi rozdělíme na vhodné segmenty a podobně. Mým cílem je, aby z workshopu lidé odešli s jasným plánem, jak budou řešit e-mailovou komunikaci, a aby věděli, jak začít a jak to dotáhnout do úspěšného konce 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *