Hodnocení E-shop summit 2017 – jak to vidí naši účastníci a co připravujeme na ročník 2018?

Na přelomu března a dubna 2017 proběhl druhý ročník E-shop summitu, který přinesl velmi pozitivní reakce. Mnoho recenzí na akci nás nyní řadí jako TOP českou e-shopovou akci, což znamená, že se nám skutečně povedlo to, o co se už nějaký rok snažíme.

Mohlo by se zdát, že to nebylo těžké, dostat se už druhým ročníkem na e-shopové výsluní. Opak je ale pravdou. Za dvěma ročníky stojí cca 2 500 hodin práce, mnoho rozhodnutí, dřiny, potu a „krve“. Nemusím určitě říkat, že aktuálně velmi pilně makáme na ročníku 2018 a už víme, jak to bude vypadat… Ale to se dozvíte až dále v tomto článku.

Pojďme se nyní podívat, jak nás hodnotili účastníci ročníku 2017.

Workshopový den

Letos jsme přidali jeden den navíc – bylo možné si registrovat až 2 tříhodinové workshopy na různá témata. Jeden dopoledne a druhý odpoledne.

Dopoledne bylo 5 workshopů, odpoledne také 5. Kapacita každého workshopu byla 20 osob.

Jako organizátoři jsme očekávali, že bude o workshopy velký zájem a naplní se poměrně rychlo. To se nestalo – jejich zaplněnost byla ve výsledku cca 50% a registrace byly velmi pozvolné.

Znamenalo to pro nás prodělek (workshopy byly naceňovány tak, aby byly zhruba nulové) i když ne tak zásadní.

Účastníci hodnotili, až na výjimky, workshopy pozitivně a dali nám k nim mnoho zpětné vazby.
Kdybychom měli nějak číselně vyjádřit spokojenost, tak použijeme-li metriku NPS (Net Promoter Score), vyjde nám spokojenost s dopoledním blokem workshopů 86 ze 100 a u odpoledních workshopů 69.

Hlavním co nám jako pořadatelům e-shopový den přinesl je, že jsme si to vyzkoušeli a zjistili, že není o tento doplněk konference takový zájem. Naše energie tedy bude v budoucnu směřovat jiným směrem a workshopy zcela z našeho konceptu opustíme. Budeme naši energii věnovat jiným věcem a věříme, že to naši účastníci ocení mnohem více, než workshopy.

Hlavní program

Ten probíhal v pátek a sobotu v jednom hlavním sále. Na letošní ročník jsme chtěli posunout celou konferenci na top úroveň nejen programově, ale i technicky. Znamenalo to pro nás lépe nasvítit scénu. S tím přišel ale zásadní problém – když ji opravdu důkladně nasvítíme, budou sice krásná videa a dobře vidět, ale bude nevýrazná projekce. Ale ani to nebylo těžké vyřešit – postavili jsme obrovskou LED stěnu o rozměru 10 x 4,5 metru s velikostí pixelu 3,9 mm. A byla to opravdová pecka!

Nechtěli jsme ale stavět jen na technice – pro nás je na konferenci důležitý obsah. I proto jsem na něm pracoval velmi dlouho. S některými řečníky jsem dohodl vystoupení na akci už více jak rok předem a 3/4 roku předem jsme společně téma definovali a ladili. Jiná témata jsem věděl, jak mají vypadat, co by v nich mělo zaznít, ale velmi těžko jsem pro ně hledal řečníky. A posledního řečníka jsem „obsadil“ jen asi měsíc před akcí.

Důležité ale bylo, že jsme se na program podívali očima našich účastníků – e-shopařů! A byli jsme první, kdo to v ČR tak udělal. Nechtěli jsem dělat „další konferenci o on-line marketingu pro e-shopy“, ale řešit skutečné problémy, se kterými se potýkají e-shopaři každý den. A to se zcela povedlo.

Druhou zásadní změnou proti loňskému ročníku bylo, že jsem neoslovoval konkrétní řečníky a s nimi pak definoval témata, ale udělal jsem to zcela naopak. Nadefinoval jsem témata, která by měla zaznít – jejich základ, co by měla obsahovat a k nim jsem teprve hledal vhodné řečníky. A opět se to ukázalo jako skvělá cesta! Budu v ní pokračovat i letos.

Na summitu tak sice nebylo 10+ obrovských jmen, která jsou „všude jinde“ a prodávají vstupenky jak na běžícím páse, ale i tak naši účastníci pochopili jak to děláme a já jsem za to rád. Díky!

Hodnocení od účastníků

Pojďme se podívat na hodnocení našich účastníků, které by se jedním slovem dalo shrnout jako SKVĚLÉ. A to nepřeháním.

Mezitím co po loňském prvním ročníku se objevilo asi 5 zásadních problémů, které se velmi často v hodnocení opakovaly, tak v tom letošním jsme nic zásadního nenašli. Dokonce velmi často nám někdo napsal, že se mu to či ono líbilo a někdo jiný, že by to chtělo udělat třeba trochu jinak jinak a třetí, že to nebylo ono… Jednalo se ale spíše o subjektivní věci, na které se dívá každý jinak.

Celkové hodnocení konference nedopadlo nijak špatně – dokonce několik lidí co nám dalo známku 5 (nejhorší) pak v dalších komentářích chválí, jak to bylo super, takže je podezřívám, že nám chtěli dát 5 bodů z 5 možných a ne 5ku jako nejhorší známku ve škole.

Při dotazu na cenu nám skoro 84 % účastníků řeklo, že byla adekvátní. 12 % zúčastněných bylo dokonce tak nadšených, že by nám zaplatili i více. A jen 8 lidí z 500+ přišla akce drahá na to co na ní dostali, což mě opravdu mrzí. Velmi mě naopak těší, že mnoho lidí využilo možnosti napsat „vlastní text hodnocení“ a tato hodnocení byla velmi pozitivní.

Dále jsme se ptali, co se vám na #ESS17 líbilo a mělo by zůstat. A dostali jsme přes 150 různých odpovědí. Nejčastěji se v nich objevuje – dobrá organizace, kvalitní program (velmi často se objevuje poděkování za jiná, než marketingová témata), pochvala na LED stěnu a velmi pozitivně hodnotili účastníci také striktní dodržování časů dle programu.

A protože to jsou základní stavební kameny E-shop summitu, tak mohu slíbit, že i v dalších letech budou tyto prvky jako priority.

Ptali jste se také na to, co se účastníkům nelíbilo. Je zde opět hodně podnětů, ale nenacházíme v nich nic, co by se objevovalo nějak často nebo vícekrát. Až na jednu výjimku – a tou byla neúčast několika lidí oznámených v programu. Abych to uvedl do kontextu – nedorazili 2 řečníci na panelové diskuze – první byl Tomáš Čupr (omluvil se 3 dny předem) a druhým byl Jan Vetyška /APEK/, který v noci před nebyl zdravotně v pořádku a v den panelové diskuze dokonce skončil dopoledne se svým zdravotními problémy v nemocnici. K Tomášovi se vyjadřovat nechci, beru to jako naši chybu, ale pokud se objeví problém jako u Honzy, nelze to ovlivnit. Spíše bych požádal účastníky, aby měli k takovým situacím pochopení.

Rád bych ještě dodal, že za řečníky jsme obratem zajistili náhrady a to zcela adekvátní a zda to mělo na kvalitu panelových diskuzí vliv můžete posoudit sami – videa z panelových diskuzí jsou zde: panelovka č.1 a panelovka č. 2. Já osobně si myslím, že diskuze byly zajímavé a náhradní řečníci neměli vliv na jejich kvalitu.

Místo konání

Místo konání bylo jednou z hlavních částí, které nás v dotazníku zajímaly. Nechali jsme konferenci stále v ČB, ale přesunuli jsme ji do největšího sálu, který má divadelní sedačky a lze ho v jižních Čechách pronajmout.

Cca 40 % účastníků nám sál pochválilo, ale asi 50 % mělo nějakou námitku. Mnohdy se objevovali komentáře na „komunistický skanzen“ či „stísněnější prostředí“. Trochu mě tyto reakce překvapily, ale zcela je beru. Ano, sál není nejnovější a foyer není primárně určeno na 500+ lidí o pauze na konferenci, ale vážení, uvědomte si prosím, že tohle jsou České Budějovice, ne Londýn nebo Las Vegas, kde mají obrovská moderní konferenční centra. V ČB opravdu jiný větší a lepší sál neseženeme…

Nicméně i proto, že jsem si vědom, že nemáme v ČB kam růst, tak jsme do dotazníku přidal i otázku, jak se účastníci tváří na přesun konference do Prahy. A zde přišlo největší překvapení výzkumu! Alespoň pro mě.

Odpovídající účastníci se rozdělili na dva zhruba stejně velké skupiny – jedna by se pomalu až do krve bila za Budějovice, druhá chce fakt Prahu. Největší kontroverze pro mě je, že drtivá většina těch, kteří v předchozí otázce kritizovali samotný sál DK Metropol a nelíbil se jim, tak chtějí, aby akce zůstala v ČB. Bohužel asi chybí kontext – v ČB lepší sál není a chceme-li lepší sál, musíme jinam. Ale je to trochu paradoxní výsledek výzkumu…

Abych to ale nenapínal – příští rok už bohužel v ČB nezůstaneme a přesuneme se do Prahy – o tom a plánech ale až na konci tohoto článku.

Hodnocení jednotlivých řečníků

V programu se objevili jak ostřílení řečníci, tak i tací, které jsem na velké konferenční pódium vytáhl vůbec poprvé. A i to se objevilo občas v samotných hodnoceních.

Rád bych k tomu napsal takové malé zamyšlení: Když budeme na konference tahat jen samá velká jména, která jsou vždy a všude, bude to asi zajímavé, ale moc nového se nikdo nedozvíme. Nejde totiž udělat 5-10 zcela originálních přednášek (myšleno s neopakujícím se obsahem) za rok – prostě nejde. A na několika konferencích poslouchat to samé? Můžete, ale jděte za to platit jinam. U nás to tak nebude!

A i proto nehledám podle jména řečníka, ale definuji jednotlivá témata a pak pro ně hledám toho nejlepšího člověka, kterého tu máme. Důležité je, aby měl v tématu opravdu velký přehled a aby byl denně v praktickém styku s tématem. A to není sranda takové lidi u nás najít, navíc aby měly chuť o tom jít někam povídat ostatním… Ale podařilo se.

A teď už k hodnocení jednotlivých řečníků – jen poznamenám, že hodnocení je jako ve škole – 1 je nejlepší a 5 je nejhorší.

Něco ze zákulisí

Než se dostanu k plánu na příští rok, přidám ještě pár věcí ze zákulisí.

Jednou z nepřehlédnutelných věcí byla LED stěna. Protože metr čtvereční stojí v nákupu kolem 200-250 tisíc, připadalo v úvahu si ji pouze pronajmout. S tím nám pomohla top česká agentura Borovka Promotion a nešlápli jsme vedle.

Jediný problém, se kterým jsme se potýkali, tak byl fakt, že v sálu byl večer předem do 21 hodin ještě koncert vážné hudby. Znamenalo to tedy ve 21:00 naběhnout v teamu 20+ lidí a vše za noc připravit.

Foyer stálo za necelé 3 hodiny – a to včetně ledniček, zázemí pro catering a dalšího… Tím mohla jít větší část teamu spát. Druhou zásadní věcí bylo postavit stage.

Nastoupili jsme sice ve 21:00, ale než se hudebníci vyklidili, bylo o hodinu více. Začali jsme navážet desítky beden s LED stěnou, kabely, režií a dekoracemi. Zhruba v půl 2 ráno LEDka stála a začali jsme zapojovat režii. Tu se nám povedlo dát dohromady kolem třetí ranní. V tu chvíli nás u techniky byla už jen hrstka srdcařů. Já, Vašek a kluci od Borovky. Je nutno dodat, že kdo tam být nemusel, poslal jsem ho domů, ať mají hodně sil. I my s Vaškem jsem se po 3 ráno vydali do postelí, protože bylo zapojeno, bylo zřejmé, že vše pojede a v 7 ráno další nástup.

Začátek stavby + rovnání podlahy
Stavba LED
LED + část dekorací
LED zezadu
Zkouška režie
Stage

Po 3 hodinkách spánku jsme se vydali opět do sálu, ale už opět v kompletním teamovém obsazení. Ovšem čekalo mě překvapení – hlavní technik, který měl celé 2 dny odbavovat v režii kompletně vše, co půjde na LED stěnu, tak byl v sále non-stop, protože našel problém a celé to musel přepojit. Znamenalo to velké riziko, ale Adam je srdcař a byl super! V půl 8 nám přijel catering a po 8 ranní začali chodit první návštěvníci.

Catering

Musím říci, že vše klapalo ještě lépe, než jsem čekal. Vždy když jsem se šel podívat, jestli není něco potřeba, zjistil jsem, že vše co je potřeba je hotovo a další věci připraveny. Jsem strašně rád, že mám v teamu tak skvělé a nadšené lidi, kteří přesně vědí co mají dělat a není potřeba na ně nijak moc ani dohlížet. Super stav!

Pozastavím se ještě u obědů – na akci bylo 550+ lidí a museli jsme je všechny nakrmit. Řešil jsem s restaurací, jak to udělat nejlépe. Nejprve bylo ve hře, že budou 3 obědy a lidé si budou vybírat. Nakonec jsme to změnili na 1 oběd, který bude z kuchyně lítat jak na běžícím páse. A tak to také bylo… 500+ obědů vydali z kuchyně ani ne za 30 minut! A to je vážení výkon před kterým já smekám! Sám jsem to tak hladce nečekal. O to více mě opět překvapovali komentáře v hodnocení, kde se objevovaly komentáře, že oběd byl jak ve školní jídelně apod. Nevím, jestli to měl být komentář na kvalitu nebo na to, že aby nemuseli účastníci čekat ve frontě na to, až se uvolní místo u stolu, tak jsme k 250 místům v restauraci připravili ještě v plesovém sále dalších 400 míst na tanečním parketu. Mohlo to vypadat jako školní jídelna, ale bylo si hned kam sednout, do pár minut stál oběd na stole a člověk byl za 15 minut pryč… Znáte lepší řešení?

Poslední věcí, která souvisí s organizací a hodnoceními, tak jsem zaznamenal mnoho podivných stesků – například jeden účastník si stěžoval, že odpoledně „byly chlebíčky u cateringu oplzlé a určitě byly zkažené„, proto je dotyčný údajně nejedl. Rád bych to uvedl na pravou míru – všechna chlazená jídla byla skladována v navozených lednicích a ráno byla přivezena čerstvá chladícím vozem přímo z výrobny. Zároveň jsme zachovávali základní normativní pravidlo, že chladící proces nesmí být přerušen na déle než 30 minut – takže jsme vše co se přivezlo nandali do lednic a vyndavali je na stoly vždy na pauzy. Když na stole něco leželo více jak 20 minut, vyměnil se tác za nový a původní chlebíčky aj. jsme opět dali chladit… Takže podobné komentáře mohu zcela vyvrátit jako nesmyslné.

Jak to bude v roce 2018

Na úvod mohu již nyní závazně potvrdit termín – 16.-17.března 2018

Druhou zásadní informací je, že nebudeme už v ČB, ale přesuneme se do Prahy. Konkrétně na Výstaviště Praha Holešovice.

Ptáte se proč výstaviště? Protože k summitu přidáme něco dalšího – největší české e-commerce EXPO! Jak nás to napadlo? V každém ročníku máme mnoho požadavků na partnerství, ale vzhledem k počtu účastníků je partnerství pro firmy poměrně drahé a mohou si ho povolit jen ti, kteří to dělají hlavně kvůli značce.

Našim cílem bylo jednak zlevnit cenu stánku pro partnery, ale hlavně – přinést do ČR prvek, který zde doposud nebyl – velký e-commerce veletrh, kde budou všechny firmy, které mají e-shopům co nabídnout a všichni, kteří to se svým e-shopem myslí vážně. Takový malý e-shopový svátek.

Chceme zachovat summit jako nejlepší českou e-shopovou konferenci. Zároveň nezvýšíme jeho cenu ani když se přesuneme do Prahy. Expo tedy bude jeden velký sál, kde bude špičkový program, jak jste zvyklí. Druhou částí bude již zmíněné expo – najdete na něm 100+ vystavovatelů a co je mnohem zajímavější, tak v rámci samotného Expa uděláme po vzoru zahraničí (např. Londýna) 2 až 3 další menší přednáškové sály, kam bude vstup zcela zdarma!

Budete si tak moci vybrat, jestli půjdete na Summit + Expo (v jedné ceně – do 3 000 Kč) nebo jen na Expo, kde budete mít 2 nebo 3 sály se vzděláním zdarma.

Zároveň bude celá akce dvoudennní – jak summit, tak i expo s menšímu sály. Kdo bude chtít vyrazit v pracovní době, vyrazí v pátek, ostatní v sobotu.. A nebo na oba dny… Zároveň ještě zvažujeme (uvidíme, zda na to budeme mít kapacity), že bychom večer z pátka na sobotu udělali nějaké koncerty a párty… Ale to možná předbíháme.

Na akci počítáme, že se přijde za dva dny podívat kolem 4 až 6 tisíc lidí z oboru a věříme, že pomůže navázat mnoho nových obchodních vztahů a navštívíte-li nějaké z více jak 50 přednášek, tak si určitě odnesete i nové poznatky.

Budeme se na vás těšit 16.-17. března 2018 v Praze. Poznamenejte si termín ve svém kalendáři.

https://www.eshopsummit.cz/

 

A pokud vás e-shopy zajímají, podívejte se také na naši E-shop akademii,
která startuje už 23. září 2017.

https://www.eshopakademie.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *